Hvad er tubeless?


Tubeless betyder, direkte oversat, `slangeløs´. Men når der ingen slange er, hvad indeholder dækket så? Ja, det er et godt spørgsmål.

Et tubeless dæk er, foruden luft, fyldt med en særlig væske, som størkner, når den kommer i kontakt med luft. I tilfælde af en punktering, vil denne væske lukke hullet, så du kan fortsætte med at køre.

Er tubeless dæk så 100% punkterfrie?


Kun ganske få ting er 100% sikre her i verden. Og vi kan ikke give nogen garanti for, at du aldrig mere kommer til at opleve et fladt dæk, hvis du har tubeless dæk på din cykel.

Mod punkteringer forårsaget af småsten, mindre glasskår, trærødder mv. vil et tubeless dæk have en meget høj grad af punkteringsbeskyttelse. Men vi kan desværre ikke love, at du ikke kan komme ud for, at dit dæk får så stort et hul, at tubeless-væsken ikke kan lukke det.

I så fald må du enten udskifte dækket, eller i gang med at lappe. Mere om lapning senere.

Hvad skal der til, for at min cykel kan køre `slangeløst´?


Både fælge og dæk skal være lavet til at køre tubeless. Begge dele skal nemlig være designet til at holde på tubeless-væsken, så den bliver inde i dækket. Desuden skal du have tubeless ventiler. Disse findes kun som racer-ventiler (presta-ventiler).

Mange nye cykler leveres i dag med tubeless ready hjul, så du selv kan vælge, om du vil køre med eller uden slanger.
Som nævnt ska fælgen være designet til et tubeless setup. Nederst i fælgen lægger der et særligt fælgbånd, som er med til at gøre fælgen væske-tæt. Der skal anvendes tubeless ventiler, som passer til de tubeless ready fælge. Og endelig skal selve dækket selvfølgelig slutte helt tæt til fælgen, så væsken ikkeløber ud.

Kan jeg gøre mine gamle fælge tubeless?


Der er tilfælde, hvor det godt kan lade sig gøre at lave traditionelle cykel-fælge om til tubeless ready. Men det er ikke nogen let proces, så vi anbefaler, at du snakker med en uddannet cykelmekaniker, før du kaster dig ud i det. Sandsynligvis kan det bedre betale sig at købe et par nye, tubeless ready, fælge.

Hvordan lapper jeg et tubeless dæk?


Hvis uheldet alligevel er ude, og dit tubeless dæk punkterer, kan du lappe det ved hjælp af en såkaldt plug. En plug er, populært sagt, en lang `orm´ af gummi. Vha., et særligt værktøj (som ofte indgår i et tubeless lappesæt) fører du `ormen´ ind i hullet, og trækker værktøjet ud igen. Hullet bør nu være lukket, så du kan køre videre. Den overskydende del af plug´en skæres af.

Et dæk, der har været lappet med en plug, vil i reglen altid blive mere ujævnt at køre på. Plugs er derfor først og fremmest en `her og nu´-løsning.

Hvis du vil være helt sikker, kan du medbriringe en slage i cykeltasken. Et tubeless dæk kan nemlig godt rumme en almindelig slange. Det kræver bare, at tubeless-ventilen fjernes.

Hvordan pumper jeg bedst et tubeless dæk?


Det mest effektive er at bruge enten en kompressor eller en CO2-patron. Men en god gulvpumpe kan også bruges.

Hvor tit skal der påfyldes væske?


Alt efter vejret, hvor meget, du kører osv., skal der måske fyldes væske på med 2-3 måneders mellemrum. Det anbefales, at du køber væsken i portions-beholdere. Så er det let at vide, hvor meget, der skal fyldes i.

Vi anbefaler i øvrigt, at du jævnligt tjekker dine dæk for skader. Et tubeless dæk bliver naturligvis slidt, præcis som alle andre dæk.

Hos Cykler.dk finder du alt til tubeless


Alt, hvad du skal bruge til et perfekt tubeless setup, kan du finde hos Cykler.dk.
Vi er Vestjyllands største cykelbutik, og har alt i cykler og udstyr, herunder også dæk, fælge, ventiler og lappesæt til dig, der gerne vil køre slangeløst.

Send os en mail på info@cykler.dk, ring på tlf. 77340818, eller besøg os i vores fysiske butik, beliggende Storegade 27 i den smukke vestjyske by Lemvig.

Hos os er sublim kundeservice alfa og omega. Vi er altid klar på en frisk cykel-snak, og på vores topmoderne 5-stjernede værksted står topprofessionelle cykelteknikere klar til at hjælpe med såvel små som store udfordringer.

Velkommen hos Cykler.dk!